Τρίτη, 4 Νοεμβρίου 2014

ΑΣΤΙΚΟ ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ-ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΑΣΤΙΚΗ ΚΑΛΥΒΑ, ΙI. Η καλύβα αρχέτυπο κατοικίας και κιβώτιο πρώτης ανάγκης στην πόλη.

video

Βίντεο έκθεσης  «Αστικό Καταφύγιο - Σύγχρονη Αστική Καλύβα», 2003.

«Je dis : ma Mère. Et c’est à vous que je pense, ô Maison !
Λέω Μητέρα. Και σκέπτομαι Σένα, Σπίτι!»  OSCAR MILOSZ

# Η έκθεση «Αστικό Καταφύγιο - Σύγχρονη Αστική Καλύβα» πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, στη Γκαλερί Νέες Μορφές (16 Δεκεμβρίου 2003 – 4 Ιανουαρίου 2004).Το θέμα αποτέλεσε  αντικείμενο της σπουδαστικής εργασίας φοιτητών αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με υπεύθυνη την διδάσκουσα αρχιτέκτονα Φωτεινή Μαργαρίτη.
 
# «Στην ιστορία της Αρχιτεκτονικής υπήρξαν αναρίθμητοι ορισμοί για το σπίτι. Όταν αυτοί οι ορισμοί αποπειρώνται να εντοπίσουν την ιστορική προέλευση και καταγωγή του σπιτιού προσφεύγουν στις λέξεις καταφύγιο, κατοικία, παράπηγμα, φωλιά και καλύβα και πάντα με αναφορά στην πρωτόγονη αρχιτεκτονική, την ανώνυμη ή λαϊκή.
Η πρωτόγονη καλύβα, σπίτι του πρώτου ανθρώπου, δεν είναι μια περιστασιακή ανησυχία των θεωρητικών, ούτε μέρος ενός μύθου ή μιας ιεροτελεστίας.
Η επιστροφή στις ρίζες υπονοεί την αναθεώρηση αυτού που έχει ήδη γίνει.
Στο πλαίσιο των σύγχρονων συνθηκών στις μεγαλουπόλεις, η καλύβα αποτελεί ένα κιβώτιο πρώτων βοηθειών περιστασιακής ζωής.» (in Κατάλογος, Αλεξάνδρεια, 2003)

# Αφετηρία αποτέλεσαν τα σχόλια πάνω σε ένα μεγάλο εύρος κειμένων, που από πολύ παλιά ασχολούνται με την καταγωγή της αρχιτεκτονικής, την «πρώτη» κατοικία του ανθρώπου, την καλύβα-αρχέτυπο της αρχιτεκτονικής.
Από τα κείμενα του Βιτρούβιου («Περί αρχιτεκτονικής», ανάμεσα στο 27π.Χ. και 23π.Χ.) ή του αββά Marc Antoine Laugier («Δοκίμιο αρχιτεκτονικής» 1753), μέχρι τα κείμενα ξένων και Ελλήνων λογοτεχνών, όπως ο Τζων Στάινμπεκ, ο Ναθάναελ Χώθορν, ο Τζάκ Κέρουακ, ο Σωτήρης Δημητρίου  κά,
Σημειωματάρια εργασίας, ζωγραφισμένες και ψηφιακές πινακίδες, σκίτσα και φωτογραφίες, αποτέλεσαν το υπόβαθρο για να μετασχηματισθεί ο χώρος σε ένα κολλάζ εικόνων και κειμένων που πλαισιώνεται από κατασκευές, προβολές, μουσική και ήχους. Με την επιμέλεια της Φωτεινής Μαργαρίτη εργάσθηκε ομάδα 36 φοιτητών.

# Κομμένες φράσεις και αποσπασματικά τεκμήρια της έκθεσης (σαν ακαριαία λάμψη). 
Τότε (και τώρα):
·         Η ΚΑΛΥΒΑ ΑΡΧΕΤΥΠΟ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ,
 ΚΙΒΩΤΙΟ ΠΡΩΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ
·         Η καλύβα είναι ένα δώρο στην σκέψη των αρχιτεκτόνων J.Rykwert
·         Η ΕΚΘΕΣΗ :
ΧΩΡΟΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
·         Σχεδιάζω όπως γράφω, γράφω όπως σχεδιάζω H.Michaux
·         ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΥΜΠΑΝ
Η ΠΟΛΗ ΔΑΣΟΣ ΤΩΝ ΣΥΜΒΟΛΩΝ
·         Όταν ο άνθρωπος κτίζει το σπίτι του, μοιάζει με το πουλί που κτίζει τη φωλιά του H.D.Thoreau
·         Η ΕΚΘΕΣΗ :
ΣΑΝ ΕΝΑ ΕΡΓΟΤΑΞΙΟ ΛΕΞΕΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ
·         ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ:
ΓΡΑΦΩ ΣΑΝ ΜΙΑ ΦΥΛΗ ΝΟΜΑΔΩΝ –ΤΟΥΣ TOUAREG.
·         Μια ομάδα χωρίς σταθερό κατάλυμα και διάρκεια.
Σαν μια φυλή νομάδων- τους Touareg- στην έρημο της Σαχάρας.
(«Νομάδες υπό όρους..Γιατί ορισμένοι κάτοικοι μπορούν να μετακινούνται παντού, άλλοι όμως δεν μπορούν να βγουν από την πατρίδα τους. Τα δικαιώματα της κινητικότητας δεν εγγράφονται σε κανένα χάρτη ισότητας. Η περιπλάνηση μπορεί να είναι και μια μορφή φυλακής..» op.cit.)
·         Οι Touareg εξακολουθούν να είναι μια σύγχρονη αλληγορία
για ένα κόσμο που ενώ τείνει να είναι «ανοιχτός», ταυτόχρονα κινείται στην αντίθετη κατεύθυνση, καθώς οι συγκρούσεις και η σκοταδιστική αναδίπλωση στις ταυτότητες βρίσκονται πλέον για μια ακόμη φορά στο προσκήνιο.

 Φωτεινή Μαργαρίτη (F/M)

ΣΗΜΕΙΩΣΗ
Το βίντεο (δημοσιευμένο σε χαμηλή ανάλυση εδώ) είναι μια σύνθεση αποσπασμάτων, 
τα οποία προέρχονται κυρίως από τα βίντεο  του Σταύρου Τσιγκόγλου (τεκμηρίωση   
έκθεσης και συνέντευξη) και του Γιάννη Παπαγιαννάκη (στήσιμο της έκθεσης). Προβλήθηκε στην έκθεση «νέες μορφές πενήντα χρόνια μετά» (Μουσείο Μπενάκη-Πειραιώς, 22-9/ 29-11-2009), στην οποία το Εργαστήριο συμμετείχε με αντιπροσωπευτικό έργο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου